Als je last hebt van acne kan dit te maken hebben met je voeding. Om hier achter te komen is het goed om eens wat kritischer naar je voedingspatroon te gaan kijken. Het kan handig zijn om een voedingsdagboek bij te houden, niet iedereen reageert namelijk op dezelfde voedingsstoffen en zo kom je er achter op welke voedingsstoffen jouw huid reageert. Om je een beetje op weg te helpen kun je in deze blog lezen welke voedingsstoffen effect hebben op acne.

Acne vulgaris is een van de meest voorkomende huidproblemen bij tieners en volwassenen. Bij acne raken de talgklieren verstopt, die vervolgens zorgen voor een vette en glimmende huid met puistjes. Verstopte talgklieren kunnen gaan ontsteken, vooral als je de puistjes probeert uit te knijpen. Daarom wordt het uitdrukken van puistjes sterk afgeraden omdat je daardoor het huidweefsel beschadigd en hierdoor littekens kan gaan krijgen. Acne wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren(denk hierbij aan genetische- en hormonale factoren), maar wat je eet blijkt ook een belangrijke rol te spelen bij het ontstaan van deze vervelende huidaandoening. Het is niet alleen belangrijk om je huid goed schoon te maken en verschillende middelen te gebruiken om je acne te verminderen, maar ook het aanpassen van je voedingspatroon speelt hierbij een rol. Uit onderzoek is gebleken dat de huidziekte acne vulgaris met name voorkomt in westerse landen. De drie belangrijkste voedingsstoffen die acne bevorderen zijn: zuivel, suikers en verzadigde vetten. Hieronder worden de voedingsstoffen beschreven die invloed kunnen hebben op acne.

Zuivel:
Uit onderzoek is gebleken dat acne wordt verergert bij het drinken en eten van veel melkproducten. In melk zitten hormonen waardoor het menselijk lichaam wordt blootgesteld aan extra hormonen. Deze hormonen afkomstig van een koe zijn wij niet gewend en dit effect wordt versterkt bij tieners vanwege de al aanwezige hormonale veranderingen in het lichaam. De groeihormonen zorgen ervoor dat de huid sneller nieuwe cellen aan gaat maken waardoor de oude huidcellen op de huid blijven zitten en de poriën kunnen verstoppen.

Suiker:
Ook voedingsstoffen met een hoog suikergehalte kunnen van invloed zijn op acne. Door de ‘’suikerpiek’’ in je bloed wordt de aanmaak van insuline gestimuleerd. Insuline stimuleert vervolgens de productie van androgenen en deze verhogen weer de talgproductie. Een verhoogde talgklierproductie zorgt voor een toename van acne.

De snelle stijging van het glucosegehalte in het bloed wordt voornamelijk veroorzaakt door enkelvoudige koolhydraten. Denk hierbij aan suikerrijke drankjes, wit brood en snacks(zoals chips) zitten onder andere enkelvoudige koolhydraten.

Verzadigde vetten:
Dit blijft nog steeds een groot discussiepunt. Er is namelijk uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat chocolade, varkensvlees en patat geen duidelijk negatief effect hebben op de huid. Toch zijn er veel mensen die aangeven dat hun acne verergert wordt door het eten van bijvoorbeeld chocolade. Voedsel met veel verzadigde vetten zouden kunnen leiden tot ontstekingsreacties(verzadigde vetten kun je herkennen doordat ze bij kamertemperatuur zijn gestold).

Welke voedingsstoffen hebben wel een positief effect op acne?
Zink, meervoudige onverzadigde vetten en vitamine A, kunnen volgens diverse onderzoeken een positief effect hebben op acne:

  • Zink:Zink is een voedingsstof die helpt bij het afweren van bacteriën en andere virussen. Tevens helpt het de geïrriteerde huid te kalmeren en de wondgenezing te bevorderen.
  • Onverzadigde vetten: Deze vetten zitten in noten, olie en vis. De vetten zijn belangrijk bij het opbouwen van nieuwe cellen en dus van belang bij het onderhouden van je huid.
  • Vitamine A: Dit zit in groenten en fruit. Het helpt de huidcyclus te reguleren. Op deze manier komt het talg niet vast te zitten in de huid, maar kan het makkelijk naar buiten.

 

Wil je meer informatie of heb je vragen over jouw eigen situatie? Vraag hiernaar bij jouw huidtherapeut.